Sunday, May 31, 2009

Happy Birthday to Iffah!

Hari ni 25 Mei 2009, genap 3 tahun usia Iffah... Happy Birthday my wee girl! Semoga panjang umur, murah rezeki dan tabah menghadapi segala kesenangan dan kesukaran... sebab apa aku cakap gitu.. teringat masa saat2 melahirkan Iffah. Aku pilih tarikh 26 Mei 2006 utk c-sec aku sbb aku kena buat planned c-sec... anak pertama & kedua mmg c-sec, then yg ketiga ni GP suggest plan c-sec ajer, tak payah tunggu sakit2 contraction tu. Masa operation tu, aku masih ingat lagi 2 surgeon dan 1 anesthetist (doktor bius) tu mmg muda betul... almaklum bsalin kat hospital kerajaan... cam tak yakin pulak aku dgn depa2 tu. Doktor bius tu peramah orangnya.... tapi 2 surgeon tu tak byk cakap. Teringat masa lahirkan Aini dan Ahmad, sume peramah & siap bole borak2 lagik...
Bila Iffah dilahirkan, aku dengar bunyi dia nangis.. mmg tak perasan apa2... tapi bila peadiatrian bagi kat aku, baru dia kata anakku cleft (sumbing)... aku rasa mcm nak runtuh dunia.. tiba2 rasa bsalah.. apa yg aku dah buat salah.. aku mula risau, apa penerimaan lakiku.. mak mertua, ayah, makcik, adik beradik dan sedara mara... sume tu aku dah mula berada dlm benakku. Tetiba surgeon tanya, "Puan nak buat BTL ker?" Tanpa fikir pjg aku pun kata "Ya". Cuma tiga sahaja le anakku.. aku dah tak bole besalin lagi.. aku redha.
Byk jugak dugaannya lepas lahirkan Iffah, dia ada komplikasi.. kena tahan seminggu dlm wad, masa dlm pantang dan smpi le nak buat reconstructive surgery... tak payah le aku nak cite.. mmg pjg jela.. walau apa pun aku bsyukur dan redha dgn qada & qadar. Sekarang Iffah jadi seorg anak yg pintar, cergas dan tegas. Orgnya kecil molek aje... tapi sgt aktif.. mudah bkawan.

1 comment:

  1. Happy birthday Iffah.. Semoga jadi anak yang solehah..

    ReplyDelete