Monday, June 1, 2009

A birthday present for Iffah

Salam... hari ni cuti Queen's Birthday bagi NZ. Aku tekad nak abiskan cerita pasal cuti2 ni sebelum aku proceed untuk sambung menulis thesisku.... Seperti biasa bila birthday anak2ku, aku mesti ada sediakan hadiah utk mereka. Yg bestnya, bila sorang punya birthday, kena sediakan 3 hadiah serentak... nasib baik birthday yg pertama & kedua dekat2... cuma kali ni aku tak sempat nak beli hadiah utk Iffah, Aini dan Ahmad. Lagipun dah selalu jugak aku bagi hadiah kat mereka. Aku dan hubby plan nak buat surprise sahaja utk mereka especially to Aini sbb dia ler "cikgunya" yg ajar adik2 yg lain request benda mcm2.

Surprise utk Iffah ialah naik cruise, hahahaha bukan ler surprise sgt sbb dia dah pernah naik pun cruise... satu di Milford Sound & satu lagi di Doubtful Sound. Dia kecik lagi... tak pandai nak minta mcm, unless kakaknya yg ajar dia! Kami naik cruise selama 1 1/2 jam... nama cruise tu Habour Cruise. Depart from Waitemata Habour, stop by Devonport utk amik passengers, stop over at Rangitoto Island, then pusing balik ke Waitemata Habour. Seblm sampai ke Waitemata Habour, cruise lalu bawah Habour Bridge... Jadi tgk scenery Auckland city centre lee...




Lupa pulak nak cite pasal weather, cuaca so far chill ajer... since Auckland terletak di utara North Island, suhu dia tak sejuk sgt.... since now dah nak masuk winter, aku rasa average temp pun dalam 15C. Then, talking about Rangitoto Island, sebenarnya disitu ada volcano... di NZ ni ada lebih kurang 50 gunung berapi, yg byknya di North Island... masih ada yg aktif/pendam lagi. Di South Island tak byk, ada 2-3 ajer tapi sume dah tak aktif.
After back from Habour Cruise, kami pun ke Maritime Museum... it was quite interesting sbb masa masuk ajer, ada video show. Nasib baik show tu bkonsepkan animation, jadi anak2 aku kira excited juga ler tgk... Video tu menceritakan ttg mcmana org2 Maori mula2 jumpa dan bhijrah ke NZ.. nama NZ in Maori is Aoteaora yg bermaksud "Land of the white long cloud". Masa kat Maritime Museum tak lama sbb hubby park kereta utk 1/2 jam ajer.... anak2 pun dah komplen perut lapar... so kami pun pi city centre utk cuma Spanish food... sbb dah lama tak makan.. teringat lak TGI's Friday restaurant....
Bila perut sudah kenyang, kami pun balik ke rumah utk sembahyang... then kami pi Museum of Transportation and Technology.. sorry ler tak de gambar.. Iffah dah mula buat perangai... then balik semula ke rumah.. rehat sbb mlm ni nenek nak balik dari Melbourne....... esok kami nak mulakan perjalanan ke Rotorua!































I
s
l

No comments:

Post a Comment